Szanowni Państwo!
Dynamiczne i często niepokojące przemiany, jakim podlega obecnie świat Zachodu (zarówno Unia Europejska, jak też Stany Zjednoczone), zmuszają nas do codziennego stawiania istotnych pytań o wymiarze kulturalnym i cywilizacyjnym; pytań o przyszłość porządku jeśli nie świata, to co najmniej chociaż Europy i Ameryki, jakimi znamy je dzisiaj. Kolejne fale imigrantów z Afryki i Azji oraz wywoływane przez nie napięcia społeczne stawiają przed nami problemy natury już nie czysto teoretycznej, ale bez wątpienia także praktycznej.
W tym kontekście z nową siłą przedstawia się aktualność dawnych i nowszych teorii cywilizacji. Aktualność, która na powrót pozwala nam pytać o potrzebę rozpatrywania otaczających nas światów społecznych w wymiarze tożsamości i przynależności kulturowo-cywilizacyjnej. Intencją naszego cyklu nie jest tylko i nie tyle odświeżanie znanego (i nieco już przebrzmiałego) sporu pomiędzy Fukuyamą i Huntingtonem, nie jest nią także jedynie przypomnienie myślicieli, którzy dyskusję ich poprzedzali, przecierając szlaki filozofii cywilizacji. Nawet znakomite teorie Toynbee'go, Spenglera, Konecznego czy Voegelina mogłyby okazać się niewystarczającym narzędziem interpretacji zachodzących na naszych oczach procesów kulturowych przemian i kolejnych faz globalizacji wraz z wszelkimi jej następstwami.
Skłaniamy się ku poglądowi, że w tych przekształceniach oprócz procesów sekularyzacyjnych wciąż istotną i nieredukowalną rolę odgrywają religie, wyznania i kościoły wspierane ruchami postsekularnymi. Dlatego też poprzez nasz cykl konferencji poświęconych sacrum w kulturach i cywilizacjach proponujemy platformę dla wspólnego namysłu nad przyszłością Europy i całego świata zachodniego wobec wewnętrznych tarć i zewnętrznej presji, których właśnie doświadcza.
Organizatorzy proponują rozważenie m. in. następujących problemów: Czy istnieje jeszcze Cywilizacja Zachodu, a jeśli tak czy obejmuje ona państwa euroatlantyckie? Czy Unia Europejska w obecnym kształcie instytucjonalnym stanowi dobre wsparcie dla Cywilizacji Zachodu? Co stanowi spoiwo projektu, jaki jest realizowany w ramach Unii Europejskiej? Czy jest to nadal projekt stanowiący dziedzictwo Oświecenia? Jakie elementy dotychczasowych teorii cywilizacji dostarczają najlepszych przesłanek dla zrozumienia czym jest obecnie Europa i co nią czeka w przyszłości? Jaką rolę odgrywają w Europie (i w USA) postępujące procesy sekularyzacyjne i de-sekularyzacyjne? Co się dzieje z doświadczeniem sacrum w państwach narodowych, przynależących do kultur europejskich?
Do wzięcia udziału w planowanej konferencji zapraszamy szczególnie filozofów, kulturoznawców, socjologów, teologów, psychologów, historyków, prawników, religioznawców, filmoznawców oraz specjalistów z pokrewnych dyscyplin.
Z poważaniem,
Komitet Organizacyjny